واردات اسباب بازی ممنوع شد

بعد از یک دوره ممنوعیت کامل، واردات اسباب‌بازی از سال گذشته به طور محدود و تنها در بخش‌هایی که تولید داخلی وجود ندارد، مجاز بود. اما اخیراً، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده است که واردات در این حوزه دوباره آغاز شده و تاکنون تدابیری برای مقابله با این وضعیت اتخاذ نشده است.

به نقل از خبرگزاری ها، از سال ۱۳۹۷ به دلیل محدودیت‌های ارزی، واردات اسباب‌بازی پسرانه و دخترانه ممنوع بود. اما از بهمن سال گذشته، با اعمال محدودیت‌هایی، واردات این محصول مجدداً آغاز شد. بر اساس اظهارات مهدی زاده، رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی، واردکنندگان باید دارای تجربه و تخصص باشند، در حالی که تولیدکنندگان داخلی در اولویت قرار می‌گیرند و واردات محصولات نیمه‌ساخته و قطعات به اولویت دوم می‌پردازد.

 همچنین، واردات محصولات مشابه تولید داخلی ممنوع است. بر اساس اعلام وزارت صمت، ثبت سفارش واردات تنها از طریق کارتابل فنی انجام می‌شود، به این معنا که ابتدا توانمندی تولید داخلی ارزیابی می‌شود و در صورت نیاز، مجوز واردات صادر می‌شود. ممنوعیت واردات در گذشته باعث افزایش قاچاق این محصولات شده بود، اما بازگشایی بازار به واردات محدود، منجر به کاهش قاچاق شده است.

با این حال، اخیراً دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده که واردات اسباب‌بازی موجب آسیب به تولید داخلی شده است و از این روند انتقاد کرده و اقدامات لازم را انجام داده است. تاکنون، وزارت صمت اظهار نظر رسمی در این خصوص نداده است و برای مشخص شدن وضعیت واردات بیشتر، منتظر اعلام رسمی آن هستیم.

حال سوال اینجاست که اگر واردات اسباب بازی باعث کاهش قاچاق این محصولات شده است، چرا دوباره واردات این محصلات ممنوع شده است؟

باید در نظر داشت که ما در تولید داخل هنوز به آن مرحله نرسیده ایم که فقط اسباب بازی ایرانی در فروشگاه ها عرضه شود. اما منکر آن هم نمی شویم که بسیاری از برندهای ایرانی، محصولاتی با کیفیت بسیار بالا و مشابه با نمونه های خارجی تولید می کنند.

مورد بعدی که در ممنوعیت واردات اسباب بازی برای تولید کنندگان پیش می اید این است که رقابت بر سر تولید جنس با کیفیت از بین می رود و چون مشابه باکیفیت از این محصول وجود ندارد، تولیدکنندگان دیگر انگیزه ای برای بهبود کیفیت محصول خود ندارند و نتیجه این می شود که اسباب بازی های ارزان و بی کیفیت در اخیتار مصرف کننده قرار می دهند.

در پایان امیدواریم این موضوع بررسی بیشتری شود تا آینده سازان این مرزوبوم بهترین اسباب بازی ها را برای بازی و تکامل در اختیارداشه باشند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

نظر شما