بخشش مردی که ۱۶ سال قبل دوستش را به خاطر ۶۰ هزار تومان کشت
مردی که در جوانی بهخاطر 60هزار تومان دوستش را به قتل رسانده و به قصاص محکوم شده بود، پس از 16سال با کمک خیران از سوی اولیای دم بخشیده و روز تاسوعا از زندان آزاد شد تا زندگی تازهای را آغاز کند.
نخستین برگ از این پرونده قدیمی سال 1389توسط پلیس بندرعباس ورق خورد. آن روز به پلیس خبر رسید که در جریان درگیری بین 2جوان در یکی از محلههای بندرعباس یکی از آنها بهشدت مجروح شده و دیگری نیز از محل درگیری فرار کرده است. بهدنبال این خبر مأموران با حضور در محل حادثه تحقیقات میدانی خود را آغاز کردند. شواهد اولیه حاکی از آن بود که ضارب و مضروب هر دو کارگر هستند و مدتهاست برای کار به بندر آمدهاند.
آنطور که بررسیها نشان میداد آنها بر سر 60هزار تومان با یکدیگر اختلاف داشتند و به همین دلیل با یکدیگر درگیر شده و ضارب با چاقو دوستش را مجروح کرده بود. هرچند جوان مجروح دقایقی بعد از درگیری به بیمارستان منتقل شد اما چند روز بعد بهدلیل شدت جراحات وارده روی تخت بیمارستان جانش را از دست داد.
با مرگ کارگر مجروح تلاشها برای دستگیری قاتل با جدیت بیشتری ادامه یافت. او اهل یکی از شهرهای غربی کشور بود و کارآگاهان گمان میکردند که به زادگاهش گریخته است. با این حال چند روز بعد او با پای خودش نزد مأموران رفت و به قتل اعتراف کرد. او گفت قصدی برای قتل دوستش نداشته و در دفاع از خودش مرتکب قتل شده است.
متهم در اعترافاتش گفت: ما هر دو با یکدیگر دوست و همکار و هر دو نفرمان برای کار به بندر آمده بودیم. سخت کار میکردیم که پولی برای خانوادههایمان بفرستیم. او یک روز از من 60هزار تومان پول قرض کرد و قرار بود چند روز بعد آن را پس بدهد اما مدام سرکارم میگذاشت و امروز و فردا میکرد. بعد از چند مرتبه وعده و وعید، روز حادثه جلوی خانهاش رفتم. از سر عصبانیت محکم در خانهاش را زدم و او که عصبانی شده بود بیرون آمد و با من درگیر شد.
او زورش از من بیشتر بود و من را کتک زد. من هم برای اینکه او را بترسانم و از خودم دفاع کنم چاقویی را که در جیبم بود بیرون آوردم و در درگیری ضربهای به او اصابت کرد و مجروح شد. بعد از حادثه من از ترس فرار کردم. فکر میکردم که او فقط زخمی شده اما چند روز بعد که فهمیدم فوت کرده تصمیم گرفتم خودم را تسلیم کنم و حالا هم برای مجازات آمادهام.
با اعترافات متهم، او در دادگاه کیفری یک استان هرمزگان محاکمه و با درخواست اولیای دم به قصاص محکوم شد. خانواده مقتول اصرار داشتند قاتل باید قصاص شود و مدتی بعد حکم دادگاه در دیوانعالی کشور نیز تأیید و آماده اجرا شد. با وجود تأیید حکم، مسئولان شورای حل اختلاف تلاش زیادی کردند که رضایت اولیای دم را جلب کنند و مانع اجرای حکم شوند.
این تلاشها باعث شد اجرای حکم برای مدتی متوقف شود. در این شرایط بود که محکوم شبها و روزهای سختی را در زندان میگذراند. در همین مدت پدر و مادر او که پیر و بیمار بودند فوت کردند و درحالیکه خواهر و برادری هم نداشت همه این مدت را بدون حتی یک ملاقاتی در زندان گذراند. به همین دلیل بود که او در زندان بهعنوان تنهاترین زندانی شناخته میشد.
با گذشت سالها از وقوع قتل و با بزرگ شدن تنها پسر مقتول بهعنوان یکی از اولیای دم، آنها پیگیر اجرای حکم شدند.
تا اینکه چندماه قبل محکوم برای اجرای حکم پای چوبه دار منتقل شد. او همهچیز را تمامشده میدید و بهنظر میرسید پرونده زندگیاش با طناب دار بسته خواهد شد. درست در همین لحظات بود که مسئولان اجرای احکام برای آخرین مرتبه به رایزنی با اولیای دم پرداختند و از آنها خواستند مهلت دوبارهای به محکوم بدهند. این تلاشها در کمال ناامیدی به نتیجه رسید و آنها به قاتل فرصت دوباره دادند.
مدتی قبل در جریان بازدید مجتبی قهرمانی، رئیسکل دادگستری استان هرمزگان از زندان بندرعباس، او از ماجرای زندگی این زندانی مطلع شد و دستور پیگیری داد. اولیای دم اعلام کرده بودند درصورت دریافت دیه حاضر به بخشش هستند.
به این ترتیب با کمک یکی از خیران دیه مقتول تامین شد. در این شرایط کاظم شاهرخنیا، صلحیار ویژه استان هرمزگان که در ایجاد صلح و سازش در پروندههای زیادی نقش داشته برای جلب رضایت اولیای دم راهی شهرشان شد و توانست رضایت قطعی آنها را جلب کند.
در این شرایط بود که او با دست پر به زندان بندرعباس بازگشت و خودش شخصا این خبر را به محکوم به قصاص داد. او که در 30سالگی زندانی شده و 16سال با کابوس چوبه دار زندگی کرده بود باورش نمیشد قرار است در 46سالگی نجات پیدا کند. با وجود این متهم پس از انجام تشریفات قانونی روز تاسوعا از زندان آزاد شد.
کاظم شاهرخنیا، صلحیار ویژه استان هرمزگان ضمن اعلام جزئیات این خبر از تلاشهای قاضی الهام پوردهقان فراشاه، معاون دادستان بندرعباس در اجرای احکام و قاضی سعید کریمی، قاضی ناظر زندان که نقش زیادی در ایجاد صلح و سازش در این پرونده داشتند قدردانی کرد.
نظر شما